Adžem za Oslobođenje: Bukvarević je trebao podnijeti ostavku

Aug 19 2018
(0) Comments

Gospodine Adžeme, da li je zaista trebalo donositi zakon o pravima demobilisanih boraca i članova njihovih porodica u samom finišu ovog saziva, uoči izbora? Ima li ikakvih šansi da se ovaj zakon i usvoji do izbora?

– Zakon o pravima demobilisanih boraca i članova njihovih porodica trebalo je donijeti puno ranije, a svakako prije stupanja na snagu britansko-njemačke inicijative koja je prethodila usvajanju Reformske agende i upućivanja pisma namjere MMF-u od predstavnika vlasti FBiH. Očigledno je da ova, kao i prethodna Vlada Federacije, nije imala u planu ozbiljnije sagledati stanje u kojem se nalaze demobilisani borci niti je pokazivala interes da izradi prijedlog zakona cijeneći realne procjene njegove provodljivosti u praksi. Već dugi niz godina ova, za odbranu BiH od agresije zaslužna, kategorija građana bila je i danas je predmet manipulacije izvršne i zakonodavne vlasti, kako na kantonalnim tako i na federalnom nivou.

Populizam

Neshvatljiv je i nedopustiv odnos prema braniocima BiH, pogotovo zbog činjenice da su susjedne države koje su vojno učestvovale u agresiji na međunarodno priznatu BiH iz nacionalnih budžeta isplatile “vikend-dobrovoljce” i dodijelile im značajna primanja za pokušaj okupacije i podjele naše domovine. Ovo čemu danas svjedočimo je slučaj bez presedana, a ogleda se u činjenici da su kažnjeni, poniženi i socijalno isključeni upravo oni koji su učestvovali u časnoj borbi za odbranu državnosti i teritorijalne cjelovitosti BiH. Svjedočili smo revizorskom nasilju nad RVI i porodicama poginulih, iz prava su izvođeni RVI koji su invaliditet zadobili na prvim borbenim linijama, svako je na desetine puta dokazivao svoje ranjavanje, ali nijedna revizija privatizacijske pljačke stoljeća nije dovedena do kraja. Federalni ministar boračko-invalidske zaštite očigledno nije imao stvarni autoritet u Vladi Federacije, iako mu je Zakon o izvršenju budžeta omogućio budžetski prioritet. Umjesto da u prvoj godini mandata obavi pripremu za izradu nacrta zakona i provede javne rasprave, sagleda interresorno efekte i finansijske obaveze koje će implementacija zakona sa sobom donijeti, ministar Bukvarević je odokativnom metodom pravio procjene i pri tome pao pod uticaj mnogobrojnih boračkih, pretežno stranačkih udruženja. Dovesti se u situaciju da 40 dana prije održavanja općih izbora ponudite zakon o demobilisanim borcima, a pri tome ne obezbijediti potrebnu većinu za njegovo usvajanje, opasna je politička manipulacija koja može rezultirati nesagledivim posljedicama.

Slažete li se sa opaskama da sve političke stranke, i pozicija i opozicija, na ovom zakonu rade predizbornu kampanju?

– Očigledno je, kako je to jednom Max Weber rekao, da postoji pristup politici da se živi od politike, ali je isto tako evidentno da se sve manje živi za politiku. Činjenica da se u BiH najbolje živi od politike mnoge je učesnike u politici (ne mogu reći političare) gurnula u sferu populizma sa izraženim odsustvom odgovornosti kako za činjenje, tako i za nečinjenje. U BiH se u političkoj promociji koriste poginuli, siromašni, ugrožene i marginalizovane skupine, a izborni rezultat je moguće postići upravo na masovnoj manipulaciji kao što je boračka kategorija naših građana. Primjer takve manipulacije je i naknada demobilisanima za vrijeme nezaposlenosti, koja je bila teška nekoliko stotina miliona KM, a efekti tog utroška bili su kontraproduktivni. Smatram da sva važna pitanja, pa tako i pitanje donošenja zakona o pravima demobilisanih boraca, treba rješavati kroz političke stavove u predstavničkim tijelima zakonodavne i izvršne vlasti. Sve mimo toga za mene je nelegitimno i ima elemente predizborne retorike.

Bili ste kantonalni borački ministar. Da li je ovakav zakon zaista dobro rješenje za veterane?

– Osobno podržavam zahtjeve demobilisanih boraca kojima se traži objava registra boraca, ukidanje budžetskog finansiranja mnogobrojnih udruženja, osim budžetske podrške za projekte sa jasnim efektima i učinkom, te usvajanje zakona o pravima demobilisanih boraca. U kojoj formi i kakav će se zakon usvojiti, zavisi od predlagača i Parlamenta koji kroz amandmansko djelovanje može uticati na njegov sadržaj. Mene brine nepostojanje odgovora federalnog ministra o procjeni broja korisnika, nadam se, ubrzo usaglašenog boračkog zakona, kako bismo imali informaciju o finansijskim sredstvima potrebnim za njegovu implementaciju.

Zadatak ministra

Da smo se na vrijeme bavili uzrokom, umjesto posljedicama neodgovorne politike u oblasti zapošljavanja, danas bismo imali prihvatljiv procenat nezaposlenih demobilisanih boraca i donošenje zakona bi prošlo bez medijske pompe i predizborno-populističke retorike.

Kako biste Vi riješili pitanje boračkog dodatka i objavu boračkog registra a da to zaista bude pošteno rješenje?

– Da sam u ovom mandatu bio ministar za pitanja boračko-invalidske zaštite, riješio bih pitanja iz oblasti korištenja prava demobilisanih boraca donošenjem zakona i objavom sveobuhvatnog registra korisnika prava. Zadatak ministra je da vodi ministarstvo, da ima jasan cilj, jasan srednjoročni plan rada i da iskoristi formalni autoritet koji mu imenovanjem na poziciju ministra pripada. Ministar kojeg kroz mandat vode udruženja, savjetnici, stranačka elita, a od populacije koju predstavlja štite pripadnici zaštitarske službe, davno je već trebao podnijeti neopozivu ostavku. Međutim, evidentno je da aktuelni ministar BIZ-a uživa veliko povjerenje unutar stranke, jer ga je ona kandidovala za nosioca kompenzacijske liste za federalni Parlament.

Koliko je realno očekivati da svaki demobilisani borac dobije pravo na dodatak s obzirom na hronični nedostatak novca u budžetu i stavove MMF-a?

– MMF nije okupirao BiH, već se odazvao na pismo namjere upućeno od predsjedavajućeg Vijeća ministara, entitetskih premijera i ministara finansija i pristao finansijski podržati provođenje sveobuhvatnih reformi sadržanih u Reformskoj agendi. U pismu namjere upućenom na adresu MMF-a 30. juna 2016. godine, Vlada FBiH ističe sljedeće: Uzdržat ćemo se od izmjena i dopuna zakona koji reguliraju boračka davanja bez konsultacija s osobljem Svjetske banke i MMF-a. Koliko je realno da vlada koja opstaje na dugu i zaduživanju djeluje suprotno od stavova MMF-a i Svjetske banke i koliko je realno očekivati da svaki demobilisani borac dobije borački dodatak, prosudimo sami i svako za sebe.